Czym charakteryzuje się fotografia reklamowa?
Czym charakteryzuje się fotografia reklamowa?

Reklama jest obecna wokół nas wszędzie - możemy ją zobaczyć na portalach społecznościowych i aplikacjach, w wyszukiwarce, na stronach internetowych sklepów oraz w telewizji i w prasie. W erze kultury wizualnej, stworzenie efektywnej reklamy wizualnej może pomóc wyróżnić się danemu produktowi lub marce na rynku. Nic więc dziwnego, że w ostatnich dekadach fotografia reklamowa stała się jednym z najważniejszych obszarów tej dziedziny sztuki.

Podstawy fotografii reklamowej

Najbardziej ogólna definicja fotografii reklamowej mówi, że są to fotografie wykonane w celu promowania produktu, marki lub działań i założeń związanych z nią. W praktyce, fotografie reklamowe można podzielić na różne rodzaje w zależności od obiektów lub modeli fotografowanych oraz sposobu tworzenia zdjęcia. Jakie terminy odnoszące się do rodzajów tej dziedziny fotografii możesz spotkać?

  • Packshot - odnosi się to do fotografii produktowej. Produkty są fotografowane do różnych reklam w mediach społecznościowych, katalogach marek i gazetkach reklamowych. Produkty są również fotografowane na stronach sklepów internetowych - zazwyczaj to dzięki tym zdjęciom podejmujemy decyzję, czy chcemy zakupić dany produkt online. Zdjęcia te są charakterystyczne ze względu na swoją dokładność i wysoki poziom precyzji, często przedmiot lub model są fotografowani na jasnym tle, które eksponuje produkt.
  • Fotografia kulinarna - jeszcze dziesięć lub dwadzieścia lat temu zdjęcia prezentujące posiłki były zbyt jasne i mogły sprawiać wrażenie, że sfotografowane jedzenie jest sztuczne. Obecnie obserwujemy przeciwny trend - jedzenie jest fotografowane w sposób jak najbardziej naturalny, z odpowiednio nasyconymi kolorami i światłem, co sprawia, że potrawy wyglądają apetycznie, nie wyglądając przy tym jak plastikowe owoce czy warzywa. Fotografia kulinarna w dużej mierze przeniosła się na Instagrama, ale nadal zdarzają się zdjęcia robione w celu umieszczenia na menu w restauracjach oraz w katalogach supermarketów. Segment kulinarny na rynku prasowym również dynamicznie się rozwija. W nowoczesnym czasopiśmie kulinarnym możemy zauważyć różne podejścia do fotografowania jedzenia.
  • Fotografia mody - to bardzo szeroka dziedzina. Obejmuje ona autorskie sesje zdjęciowe marek, pojedyncze zdjęcia produktowe na białym tle, a także zdjęcia do portfolio modeli i modelek. Plakaty marek odzieżowych również posiadają swoje własne prawa i często są to cyfrowe fotografie wzbogacone o narzędzia do edycji zdjęć oraz twórcze podejście grafika.
  • Fotografia wnętrz – niezwykle istotna dla wszystkich branż zajmujących się usługami dotyczącymi wnętrz. Będą z niej korzystać sklepy meblarskie, ale także hotele czy agenci nieruchomości. Zdjęcia wnętrz muszą być dostosowane do docelowego odbiorcy danej usługi. Dlatego oświetlenie, intensywność kolorów i ukazanie elementów wyposażenia będą zależały od wspólnych ustaleń klienta i fotografa.