Jak fotografować zwierzęta?

04-08-2019

Wielu fotografów zajmuje się robieniem zdjęć zwierzętom zawodowo. Pomysłowe, czasem wzruszające, często dowcipne zdjęcia zwierzaków są prawdziwym hitem, od którego nie można oderwać oczu. Niestety, by uchwycić interesujące ujęcia, czasem trzeba się nieźle natrudzić. Zwłaszcza gdy kot lub pies bardzo zainteresują się naszym aparatem. Dziś podpowiadamy, jak fotografować zwierzęta. Zapraszamy do artykułu!

Zdjęcia zwierząt domowych

Fotografowanie zwierząt domowych jest zajęciem wymagającym. Trzeba dużej precyzji i jeszcze więcej cierpliwości, by słodki szczeniak wreszcie dał sobie zrobić zdjęcie. Najlepszą sytuacją jest ta, gdy właściciel czworonoga potrafi nad nim zapanować i skłonić do przyjaznej względem fotografa postawy. Jednak czasem się to nie udaje. Jak w inny sposób skupić uwagę zwierzaka?

Jak skupić ich uwagę?

W pierwszej kolejności należy oswoić zwierzę z aparatem fotograficznym. Najpierw z pewnością obiektyw będzie go szalenie fascynował, ale po jakimś czasie go znudzi i przestanie się nim interesować.

Jeśli zwierzątko jest zbyt bardzo rozkojarzone, możemy uciec się do jednego triku, który pomoże nam nawiązać z nim „dialog”. O co chodzi? O aplikacje, które możemy zainstalować w naszych smartfonach. Posiadają one umiejętność odwzorowania miauczenia kota czy szczekania psa. Uruchamiając je, zyskasz pewność, że kociak spojrzy z zainteresowaniem w obiektyw.

Z jakiej pozycji robić zdjęcia?

Specjaliści uważają, że jednym z najlepszych ustawień jest fotografowanie z poziomu zwierzęcia. W części przypadków oznacza to położenie się po prostu na ziemi. Takie ułożenie pozwoli uchwycić osobowość zwierzęcia, co przełoży się na dużo ciekawsze zdjęcia.

Osoby, którym leżakowanie nie w smak mogą skorzystać z ekranu. Dobrym pomysłem jest użycie obiektywu szerokokątnego. Dzięki niemu będziemy mogli stworzyć szerszy kontekst kadru i pokazać pupila w jego otoczeniu. Takie zdjęcia są z reguły bardziej dynamiczne.

Co ze światłem?

Jak najbardziej możemy korzystać ze światła naturalnego. Starannie dobierzmy plener, by mieć pewność, że nie będzie wokół zbędnych rozpraszaczy. W studiu będziemy musieli się posiłkować blendami fotograficznymi oraz softboxami.

Jak zarejestrować ruch?

Jednymi z ulubionych zdjęć są te, w których rozpędzony psiak łapie w locie freezby lub piłeczkę. Dobre uchwycenie ruchu pozbawionego niezamierzonych rozmazań i przesunięć, będzie możliwie, gdy odpowiednio ustawimy parametry aparatu. Bardzo ważne w tym kontekście jest jak najkrótsze ustawienie czasu migawki – możemy zacząć od 1/200 sekundy, lecz zdecydowanie bardziej poleca się 1/500 albo 1/1000.