Jak działają lampy studyjne?

06-11-2019

Żadne profesjonalne studio fotograficzne nie może obyć się bez odpowiedniego oświetlenia. To dzięki niemu możemy osiągnąć pożądany efekt na zdjęciu – stworzyć naturalny portret, wyeksponować konkretne cechy fotografowanej osoby, miejsc czy przedmiotów. Sprawny fotograf dzięki właściwemu ustawieniu światła stworzy zdjęcie, które nie wymaga retuszu. Jakie elementy wyposażenia służącego oświetlaniu są niezbędne w każdym studiu fotograficznym? To lampy studyjne. W tym artykule tłumaczymy, w jaki sposób działają tego typu lampy i jak dobrze je wykorzystać.

Jakie rodzaje światła wykorzystujemy w studiu?

Na wstępie trzeba zaznaczyć, że mamy dwa podstawowe rodzaje lamp studyjnych: lampy błyskowe i lampy do światła ciągłego. Lampa studyjna błyskowa działa tak, jak zwykły flash w Twojej lustrzance lub aparacie smartfona. Lampy te dają krótki i intensywny zauważalny błysk, który jednorazowo oświetla daną część przestrzeni. Takie lampy mogą przydać się każdemu, kto planuje głównie fotografowanie w studiu.

Z kolei lampa studyjna do światła ciągłego umożliwiają długotrwałe naświetlenie konkretnej części studia – włączamy je podobnie, jak zwykłe lampy w pomieszczeniach. Będzie doskonała dla każdego, kto chce wykorzystać lustrzankę lub kamerę do kręcenia filmów. Warto eksperymentować ze światłem, aby sprawdzić, jakie efekty da nam konkretne ustawienie – to najlepszy sposób na uzyskanie satysfakcjonującego nas obrazu. Ponadto, wykorzystanie światła ciągłego przeważnie umożliwia ustawianie poziomu naświetlenia i kontrolowanie go w trakcie procesu fotografowania.

Jak działa lampa? Jak dobrze ustawić lampy w swoim studiu?

Dzięki odpowiedniemu ustawieniu błysku uzyskamy pożądany efekt ekspozycji – należy także uwzględnić ustawienie parametru ISO, czyli czułości na światło. Co więcej, warto wykorzystać różnego rodzaju przesłony i wypróbować różne odległości fotografowanego obiektu czy osoby od źródła światła.

Jak dobrze ustawić lampy? Wszystko zależy od tego, jakiego rodzaju zdjęcie chcemy otrzymać. Warto przestawić je na tryb manualny, aby dostosować każdy kolejny parametr – automatyczny balans bieli może nie być odpowiedni dla efektu, który zamierzamy osiągnąć. Dobrze ustawić lampę na przykład na ¼ mocy, ponieważ zawsze możemy stopniowo zwiększać intensywność emitowanego światła.

Oprócz samych lamp mamy także przydatne akcesoria do lamp, takie jak softboxy, statywy, dodatkowe wyzwalacze, parasolki i wiele innych. Z pewnością znajdziesz takie, które będą najlepsze dla Ciebie.